dinsdag 27 oktober 2009

Topondernemers in groep 7

Vanaf deze week starten we een nieuwe methode voor geschiedenis, aardrijkskunde en natuuronderwijs. Het sluit aan bij meervoudige intelligenties en het gaat uit van een aantal principes:

De kinderen werken zelfstandig aan opdrachtkaarten en presenteren daarna hun onderwerp aan de klas. De presentatie is een must omdat kinderen elkaar onderwijzen en Topondernemers gaan ervan uit dat op deze manier het curriculum gedekt is.

De kinderen werken per jaar zes grote thema's door waar alles in zit. De leerkracht staat als begeleider aan de zijlijn en begeleidt het geheel. Administratie van wie welke kaart heeft gemaakt is zeer belangrijk gezien iedere opdrachtkaart staat voor een deel van het curriculum.

Er zijn al aardig wat scholen die er mee werken en ook met verdeelde meningen.

Toch zag ik ook weer verschillende aanknopingspuntn met de digitale wereld. Zo kunnen kinderen kiezen uit een solo-, tweetal-, of groepsopdracht. Vooral het groepsgebeuren is uiteraard een aanknopingspunt om weer een duik te nemen in de digitale mogelijkheden. Zo kunnen we wiki's inzetten maar zeker ook de google apps. Op deze manier hebben de kinderen altijd hun portfolio bij de hand en kunnen ze leerjaaroverstijgend doorwerken aan Topondernemers.
In november heb ik een brainstorm gepland met @jillesol (ouder in mijn klas en bekend als vurige harry uit Rapadonie) en nog wat meer ouders om na te denken over de vertaling naar onze klas. Een aantal ouders is goed met journalistiek en teksten schrijven(communicatie in het algemeen)weer andere ouders willen graag vertellen over geologie. Het beste van alle werelden.

More to come.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten