zondag 21 november 2010

Beloning voor leerkrachten: een briefwisseling met Elke Das.

Zag het voorbij komen in de NRC en nu blijkt het ook aan de andere kant van de grote plas een vraagstuk te zijn:

Heeft het belonen van leerkrachten positieve impact op de resultaten van leerlingen ?
Op de blog van Wes Fryer staat een verslag van een keynote die Daniel Pink gaf op het Creativity World Forum in Oklahoma:

"
His discussion of how research linking teacher pay to student test scores has shown ZERO positive impact on student achievement is particularly important and relevant today."


Ok tijd om hier en daar eens om wat meningen te vragen. First stop: Elke Das

Beste Elke,

ik ben erg nieuwsgierig naar je mening omtrent deze discussie. In de NRC van afgelopen zaterdag stond een stuk van Rene Kneyber (leraar en auteur van Orde houden in het VMBO). Hij stelde dat goed presterende leerkrachten belonen geen zin heeft. Het heeft meer zin om aanwezigheid, effectiviteit en bijles geven te honoreren.
Roland Fryer (Amerikaans onderzoeker) : het belonen van onderwijsuitkomsten is niet effectief. Men krijgt al snel te maken met frauduleuze praktijken-zoals omschreven in Freakonomics- leraren vervalsen toetsen om een hoger salaris binnen te slepen.
Het belonen van meetbare inspanningen leidde wel tot leerwinst zegt Freyer.

Nu is de discussie vooral gericht op middelbaar - en hoger onderwijs maar ook het PO zal hierbij de dans niet ontspringen.
Ik ben benieuwd naar jouw mening.

Ik hoor graag van je.

Met vriendelijke groet,

je oud- collega en trouwe blogvolger

Sanne Kuyt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten