woensdag 31 maart 2010

Positieve en negatieve inspiratie



Ik kwam op de blog van educationinnovation dit filmpje tegen. Zoals zo veel filmpjes kun je geïnspireerd raken over hoe mensen hun onderwijs invullen. Ze spreken tot de verbeelding en motiveren je om nog meer uit jezelf te halen als leerkracht.
Ook bij dit filmpje ben ik zo blij dat er mensen zijn die zich zo uitsloven om deze kinderen een blik in de wereld te geven via technologische ontwikkelingen.

Toch betrap ik mezelf erop na 2 minuten film dat we in Nederland en wellicht ook andere Europese landen misschien wel aan de vooravond staan van iets wat jarenlang onmogelijk leek te zijn: als we ICT en media op dit tempo proberen aan te bieden bij leerkrachten dan worden kansrijk ingehaald door wat we nu ontwikkelingslanden noemen. Leerkrachten in deze landen zijn zelf enorm eager om dit te willen leren omdat ze zien wat de meerwaarde is voor de kinderen. Hier hebben we voor een groot gedeelte te maken met leerkrachten die argwanend zijn en het eng vinden. Ik generaliseer even. Maar bij het zien van dit filmpje wordt ik best een beetje bang. We gaan te laat komen ! is mijn eerste reactie.
In Rwanda, Nepal zijn dingen gaande waar we hier in Nederland nog een puntje aan kunnen zuigen. Nu is dit wellicht in een prematuur stadium maar de leergierigheid van de kinderen en de mensen eromheen zal er voor zorgen dat we voor de tweede keer na China overvallen gaan worden en dat we wel eens achter kunnen raken.
Dus ik zeg het nog maar eens.Werk aan de winkel dames en heren leerkrachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten