Een half jaar geleden ontving ik van Jeroen Gerth het zeer interessante stuk over low en high trust. Het stuk van Tamir Herzberg ' Vertrouwen in ontwikkeling' is een stuk waar het wat mij betreft om draait in de hele discussie over onderwijsverandering als gevolg van de huidige technologische ontwikkelingen.
Als we het verschil beschrijven tussen low trust leren en high trust leren dan zien we het volgende:
Low trust leren is vaak een afgebakende en vooraf vastgestelde portie leerstof die onderdeel is van het curriculum.
High trust leren: is het vergroten van alle vaardigheden die men ervaart als relevant voor zijn functioneren voor nu en later.
Nu schuilt er in de laatste nog behoorlijk wat vaagheden. Het vergroten van alle vaardigheden die men ervaart als relevant. We gaan er dan voor het gemak van uit dat een leerling in staat is om zo te denken. Een innerlijk drijfveer is hiervoor van uitermate groot belang. Maar goed nu even praktisch: een leerling van 10 weet nog niet wat zijn innerlijk drijfveer is en zal ook niet weten wat relevante vaardigheden zijn. Toch willen we dat leerlingen in het voortgezet en hoger onderwijs in staat zijn om zo te denken. Het basisonderwijs zal hiervoor dus een voedingsbodem moeten creƫren. Van abstract naar concreet nu.
Hoe ?
* Een van de veel toegepaste instrumenten in de klas is het directe instructiemodel wat voor een belangrijk deel bestaat uit evaluatie en reflectie.
* In het Daltononderwijs kent men een aantal principes die gebouwd zijn op zelfstandigheid en verantwoordelijkheid voor eigen leren. Vrijheid in gebondenheid, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.
* Een geweldig middel is de methode van Meichenbaum. In deze methode kunnen kinderen onder begeleiding van hun leerkracht inoefenen hoe ze aan het werk willen en waar ze op willen letten. Op een afgesproken tijdstip wordt er geƫvalueerd en bekeken welke vaardigheden er mee genomen worden naar de volgende dag. Vaak wordt dit instrument gebruikt voor kinderen die niet taakgericht zijn maar is een prima middel om kinderen na te laten denken over wat wel en niet werkt in hun eigen aanpak.
Hight trust leren heeft nogal wat voeten in de aarde voor zowel leerling als voor leerkracht. Angst voor het loslaten is hierbij van groot belang. Trekken we dit breder dan zien we overeenkomsten met de Hoogvliegers in laagland documentaire waarbij Frank Furedi (socioloog) aanhanger is van low trust leren. Daar lijnrecht tegenover staat bijvoorbeeld iemand als John Moravec die duidelijk een vorm van high trust leren aanhangt. Ook Franklin Covey heeft iets met low trust en high trust. Kortom nog veel over te praten, dus binnenkort meer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten