dinsdag 12 januari 2010

Platform voor platforms

Op mijn favoriete blog Computers in de klas van Andre Manssen zag ik een aankondiging naar Jajuf.nl .
Het was al erg maar het wordt steeds erger. Platforms met verzamelingen voor leerkrachten.

Eerst konden we door alle losse sites het bos al lang niet meer vinden. Nu hebben we zoveel platforms dat ik niet meer weet wat te gebruiken. Daarom stel ik voor dat we met zijn allen nog meer platforms maken en dan over een jaar of twee aan Plasterk vragen of hij wellicht interesse heeft in een platform voor platforms. Dan hebben we lekker veilig en overzichtelijk alle platforms bij elkaar. Leraar 24, ed-it, wikiwijs. Heerlijk lekker veel. En de digibeten onder de leerkrachten worden gekker en gekker en wisten al lang niet meer wat te doen met die golf van bruikbaar materiaal. Het wordt met dit soort initiatieven alleen maar erger.
We graven ons eigen graf. Het gaat niet meer om de bruikbaarheid en of websites echt nodig zijn. Het gaat meer om de lancering van iets 'nieuws' .

Ik heb medelijden met leerkrachten die maar van alles moeten en hoe langer hoe meer moeten gaan spitten in deze overvolle bak aan aanbod.
Ik denk dat mijn voornemen voor dit jaar is dat ik een belangenvereniging voor digitaal overbelaste leerkrachten ga opzetten.

Ik raad aan de leerkrachten die ik zie tijdens teambijeenkomsten: neem een yurslje of een symbalootje en maak een keus. Lekker overzichtelijk.

3 opmerkingen:

  1. Dit is het probleem sinds het doorbreken van het internet, het organiseren en toegankelijk maken van alle informatie. In de jaren 90 was dat voornamelijk met zoekmachines, maar nu juist met de wildgroei van alle social netwerken, platformen en andere profielen en verzamelingen.

    Het is tijd voor web 3.0. Voor een meer intelligenter en semantische web, waarbij informatie in al die losse silo's werkelijk aan elkaar wordt verbonden en betekenis krijgt. Want dat is het probleem die je schets, dat we dat nu zelf te veel moet doen en vaak door mensen die er zelf geen tijd of vaardigheden in hebben.

    Daarbij is marktwerking en commercie een crime en vaak een reden om weer iets "nieuws" te lanceren. Men wilt er namelijk wel wat aan verdienen en vormen concurrentie met de vele andere initiatieven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet helemaal mee eens! Alle websites die hierboven genoemt werden zijn allemaal totaal anders en niet met elkaar te vergelijken. Blijkbaar is er toch behoefte aan deze verschillende website, daar ze allemaal ontzettend veel pageviews hebben. Voor de digibeet leerkrachte zou dit alleen maar fijn moeten zijn, zo hoeven ze niet heel internet af te zoeken naar de informatie die voor hen relevant is. Op www.jajuf.nl vinden ze zo alles in een oogopslag, zonder eerst alle zoekresultaten van google af te lopen. Wat is hier nu onhandig aan? In ons dorp hebben ze 5 kappers zitten. Alle 5 bieden ze hetzelfde aan, maar toch hebben ze allemaal hun eigen klanten en kunnen ze alle 5 bestaan. Zo zou ik het ook online bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk zeker dat jullie kunnen bestaan. Maar ik denk dat je je wel moet beseffen dat er nog steeds een hoop leerkrachten zijn die totaal geen weet hebben van wat er zich allemaal afspeelt online. Dat het handig is voor ze staat buiten kijf maar of ze ervan af weten? Ik denk het niet.
    Ik vind het erg leuk een nieuw opgezet platform. Ik hoop wel dat het voorziet in een behoefte.

    BeantwoordenVerwijderen