Hoe geef je een digitale mediales aan 15 kinderen van groep 5 en 6? Leeftijd: 8 en 9 jaar. De kinderen van de vorige groepen 7 en 8 hadden al best wat moeite met het aanmaken van een gmail account dus we moesten wat anders bedenken. We wilden ook de mensen die ons helpen zelf mee laten denken zodat we gezamenlijk tot nieuwe inzichten zouden komen.
Vorige week kwamen we bij elkaar en na een evaluatie van blok 1 gingen we op weg naar de invulling van blok 2. 10 nieuwe weken omgaan met nieuwe media maar het moet wel anders. Na alle tips en adviezen te hebben opgeschreven en een korte brainstorm later zijn we afgelopen week aan de slag gegaan.
Het geheim van Overvecht.
Overvecht wordt omsloten door een aantal grote doorlopende wegen die genoemd zijn naar grote geleerden. Zo hebben we de Einsteindreef, de Darwindreef, de Zamenhofdreef en de Brailledreef.
Deze straten zijn het uitgangspunt voor het geheim van Overvecht.
Iedere les staat er een geleerde centraal en gaan de kinderen opdrachten maken die te maken hebben met deze persoon. Denk aan een wikikidspagina maken over Zamenhof en Esperanto. De reis van de Beagle op Google Earth zetten enz.
Maar dat gebeurt niet zo maar. Aan het begin van de lessen maken de kinderen van de verschillende locaties contact met elkaar via skype en krijgen van elkaar de opdracht. De groene groep van de ene locatie zoekt contact met de andere groene groep via de webcam en geven elkaar de opdracht voor die dag.
Ze gaan aan opdrachten werken die horen bij de geleerden, in groepjes van 5 en als de opdrachten gemaakt zijn krijgen ze een clue in de vorm van een woord.
Dit woord geven ze aan het eind van de les weer door aan de andere groep op de andere locatie en ze krijgen er een woord voor terug. Tijdens de vierde les gaan de kinderen naar buiten met mobieltjes werken in combinatie met gps aan de les over Braille. De route leidt hen naar een plek (bibliotheek) waar ze hun codewoorden kunnen inleveren. Ze krijgen in ruil hiervoor 8 woorden terug. Terug op de locatie gaan ze via skype de woorden samen in de goede volgorde zetten. Het geheim van Utrecht: "Overvecht is de slimste wijk van Utrecht." De kinderen ontvangen een t-shirt. Print: I am a MediaGenius.
De volgende lessen gaan ze aan de slag met Picocrickets en maken een opdracht over zwaartekracht. Dan snel voorbereiden van de eindpresentatie en dan zit het er alweer op.
Opbrengst: leuk omgaan met media(mediawijsheid), bezig met de buurt (burgerschap), samenwerken met andere bewoners van de wijk(verbinden) enz. Maar bovenal: 2010 meer positieve berichten uit Overvecht.
Hoi Sanne, Na Rapadonie alweer zo'n geweldig project vanuit Overvecht. Fantastisch om te lezen hoe web 2.0, mediawijsheid, heemkunde, geschiedenis, techniek en taal bij elkaar komen. Blijf er vooral over schrijven en collega's in het land inspireren.
BeantwoordenVerwijderenTessa
Superleuk inderdaad! Het zou ook leuk zijn om de kids te betrekken bij de Ning-site IkDoeMeeInOvervecht.nl, een site om digitale en fysieke ontmoetingen tussen Overvechters te bevorderen via web 2.0. Neem maar eens een kijkje.
BeantwoordenVerwijderenGoed idee om de kinderen zo'n opdracht te geven.
BeantwoordenVerwijderenHet is leuk om de naam Zamenhof te lezen tussen de andere bekende wetenschappers. Kortgeleden heeft de vereniging Esperanto Nederland alle bewoners van de Zamenhofdreef ingeinformeerd over de ontwerper van de taal Esperanto! Ook bewoners van andere straten in Nederland genoemd naar L.L.Zamenhof hebben we ook geinformeerd.
Informatie hierover is te vinden op onze website www.esperanto-nederland.nl
Kun koraj salutoj,
Ineke Emmelkamp, bestuurslid informatie Esperanto Nederland
info@esperanto-info.nl