14 januari heb ik samen met een vader uit mijn klas een avond georganiseerd samen met andere ouders uit de klas. Onderwerp: hoe gaan we zorgen voor betere kwaliteit van content die kinderen aanleveren in werkstukken, muurkranten, onderzoekjes enz. ten behoeve van onze aardrijkskunde- en geschiedenismethode. In onze experimenteerfase voor deze methode liepen we aan tegen het feit dat kinderen zoals we allemaal al jaren weten, klakkeloos kunnen kopieren van google en andere zoekbronnen. Ook de vormgeving, tekeningen, afbeeldingen en overig ondersteunend materiaal laat soms te wensen over. Ook de inzet van andere media moeten aanknopingspunten bieden voor de verwerking van de opdrachten.
Daarom gaan we proberen de kennis die ouders hebben in te zetten om dit tegen te gaan en een goede houvast te bieden voor de kinderen. Dit doen we door een aantal workshoprondes voor de kinderen te organiseren waar ze op in kunnen tekenen. Als ze die op twee middagen allemaal hebben gehad zijn de kinderen hopelijk in staat om betere inhoud te leveren.
14 januari ga ik met de ouders brainstormen over hoe we hun eigen beroepen kunnen inzetten in deze aanpak. Het zou mooi zijn als we de journalist in de klas kunnen gebruiken om de kwaliteit van tekst kunnen opvijzelen. Zo zijn er nogal wat ouders die we op deze manier kunnen gebruiken. Ik ben uiteraard nieuwsgierig naar de uitwerking. Maar baat het niet dan schaadt het niet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten