woensdag 13 mei 2009

Zand 2.0



Ik weet niet hoe ze er op komen maar soms denk ik dat het Creative Learning Lab van een andere planeet komt. Maar dan wel een vette planeet.

Nieuwe vondst: Zand 2.0
projecteer je beamer op een bak zand maak er een tekenprogrammaatje bij en je maakt de mooiste tekeningen op zand met de kleuren die je wilt.
Dat is wat Karim Amrani van CLL in elkaar heeft gezet.

Mooi om eens te kijken hoe je de link kan leggen naar de educatieve waarde hiervan. Uit het Montessori onderwijs weet ik dat men kinderen in de onderbouw leert schrijven door ze schuurpapieren letter met hun vinger over te laten trekken zodat ze de textuur ervaren en de vorm opnemen. Een fase verder is het schrijven van letters in vogelkooizand. Je weet wel van dat wit zwart gespikkelde spul wat ook (helaas) als decoratiezand wordt gebruikt in kaarsenstandaards.

Wat is er mooier om kinderen op deze manier in aanraking te laten komen met schrijven.Nu denk ik dat er wel degelijk discussies gaan komen over de duurzaamheid van het schrijfonderwijs maar dat is misschien een idee voor een andere blogpost.

In het onderwijs denk ik vooral aan de ultieme manier van prikkelen van de fantasie. Maak een vet kasteel in de zandtafel en pimp het dan met zand 2.0

Waarom ben ik 32 in 2009 en niet 4?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten