woensdag 16 februari 2011

Purple cow voor kinderen.



In deze binnenkort te verschijnen film PressPausePlay eindelijk een Moby die je wel wilt zien. Ik ben op zich geen enorme fan van zijn muziek. Toch heeft hij hier wel een punt: 30, 40, 50 jaar geleden maakten mensen zelf niets; ze kochten platen, gingen naar een fotograaf. Je had een willekeurig groepje professionals waar je heen ging. Nu is iedereen een artiest of professional. Je maakt je eigen foto's en plaatst ze op internet. Je maakt je eigen muziek en maakt die bekend bij het grote publiek door 24 uur per dag social media te refreshen. Prachtig !!

It's part of rebellionism. it's refusing to believe all those people


Het gaat er dus om dat er een enorm platform ontstaan is in de afgelopen twee decennia waarop je als artiest jezelf kunt lanceren. Toch is het mooie aan de overvloed van creativiteit dat je als band of fotograaf wel 1 ding onwijs goed moet kunnen:
Opvallen en purple cow durven zijn (daarom Seth Godin vast in PressPausePlay). Dus feitelijk moet je gewoon supergoed zijn en echt vernieuwend zijn want kopiëren is tegenwoordig ontzettend makkelijk.
Maar is dat dan niet een van de ingrediënten die kinderen nodig hebben in hun toekomst? Leren om niet alleen een talent te ontwikkelen maar vooral vernieuwend durven zijn. Als we aan deze vernieuwing niets doen krijgen we een generatie copycats. En hè waar zien we die meer: China, India wellicht? Juist dat leek mij ook.

Daarom is het van uiterst groot belang om kinderen een talent te laten ontwikkelen in combinatie met een ongebreidelde hang naar vernieuwing, originaliteit en ongetemde creativiteit.
Een van de aspecten van creatief zijn is durven je kwetsbaar op te stellen; even een brede rug hebben als Kevin in de klas vindt dat je een lelijk schilderij gemaakt hebt terwijl jij het geweldig vindt. Met een trots gezicht (al is het maar alsof) voor de klas staan en je nieuwe zelf gemaakte liedje laten horen.

Maar hoe creeer je een gezonde vorm van kwetsbaarheid bij kinderen die niet omslaat in een minderwaardigheid complex? Volgens mij zijn een gezond pedagogisch klimaat en leerkrachtgedrag de enige manieren om kinderen creatief te krijgen. Een veilig klimaat waarin kinderen durven hun talent te ontwikkelen maar vooral durven op te komen dat hun talent echt heel bijzonder is.

Samenvattend: creativiteit wordt een key-factor voor de toekomst om tegenwicht te bieden tegen kopieermachine China. Maar om aan de oppervlakte te komen met je talent moet je durven. Durven om anders te zijn en je daarin gesteund voelen. Door je klasgenoten die anders zijn super cool vinden en door je leerkracht die open staat voor alles wat nieuw en origineel is en de bewaker is van het pedagogisch klimaat. Op deze manier kunnen kinderen tot de meest uiteenlopende creativiteit komen die grenzeloos is.

We komen er wel!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen