zondag 11 april 2010

Subsidie aanvraag AR



Met deze techniek heeft mijn school ism Creative Learning Lab een subsidie aangevraagd bij Kennisnet om deze techniek toe te gaan passen op educatief gebied. Samen met de RT'er van mijn school en de heren van de Waag zaten we om de tafel om te kijken welke meerwaarde deze loeplamp AR zou kunnen hebben.

Dyslectische kinderen hebben vaak lang nodig om teksten te lezen. Mede door het feit dat ze bij moeilijke woorden lang blijven steken. Door de loeplamp te koppelen aan een beeldwoordenboek zou een kind tijdens het lezen een moeilijk woord aan kunnen wijzen waarna de lamp het woord koppelt aan een beeld. Het kind kan sneller door met de tekst. Hierdoor is het begrip van een tekst vaak groter.

Ook zie ik meerwaarde van deze loeplamp AR als we uit gaan van meervoudige intelligentie. Niet ieder kind leert op dezelfde manier en dus zijn er kinderen die wellicht meer baat hebben bij een beeld dan bij een talige uitleg van een woord.

Zo vroeg ik me af of twitter geen vraagbaak kan zijn waar kinderen tijdens het lezen van teksten aan hun antwoorden of woorduitleg kunnen komen. Ik zie het zeker voor me dat als de echte hausse om twitter heen voorbij is er een krachtige human vraagbaak overblijft die mensen kunnen inzetten om aan hun gerichte informatie te komen.

Ik kreeg van Elke Das een tweet waarin ze deze manier van denken refereerde aan het connectivisme van Siemens.

Hij stelt dat het behaviourisme, cognitivisme en constructivisme (zie Leertheorieën) geen rekening houden met de huidige kennismaatschappij en techologie. Kennis verandert en veroudert snel en mensen blijven niet langer hun hele leven bij dezelfde organisatie werken.
Siemens stelt dat leren verandert. Leren wordt informeel: formele opleidingen lijken te verdwijnen. Verder is leren een continu, leven-lang proces, waarbij technologie functies overneemt. Daarnaast leren niet alleen individuen, maar ook organisaties. Knowhow en know-what worden vervangen door know-where: weten waar je bepaalde kennis kunt halen.


Ik ben toch erg benieuwd of dit kan en zal de komende tijd eens proberen om twitter wat meer via die weg in de klas te gebruiken. Over de loeplamp ....i'll keep you updated.

1 opmerking: