zaterdag 16 januari 2010

We need more heroes 2

Onlangs zag ik Martijn Aslander praten en zijn verhaal houden. Het zijn van die verhalen die je je jaloers maken. Het zijn voorbeelden van mensen die laten zien dat het onderwijssysteem niet altijd op hen van toepassing is. Aslanders schoolloopbaan is alles behalve conventioneel verlopen. Meerdere keren geswitched van Mavo naar havo enz. Maar wel al op jonge leeftijd zeer ondernemend en had op zijn 20e al meerdere mensen voor hem werken.

Ik had vroeger ook zo'n vriend (is hij nog steeds). Het studeren op de Havo was al niets voor hem en een studie daarna al helemaal niet. Hij werd een drop-out en bouwde zijn bestaan vanaf de eerste steen op. Een hoog wat-maakt-t-allemaal-uit gehalte en dezelfde instelling als Aslander: als je minder hebt dan niets kan het alleen maar beter gaan. Ook deze vriend heeft een zeer goed lopende onderneming.

Een ander aspect van Aslanders betoog hield in dat het oude hierarchische model binnen welk organisatie dan ook niet meer werkt en dat we toe zijn aan een netwerkmodel.
Ik vroeg hem na afloop hoe je de netwerkvom van organiseren kan toepassen binnen het onderwijs. Zijn antwoord geeft aan dat we niet alleen toe moeten naar nieuwe onderwijsvormen maar ook naar een nieuw soort leerkrachten.
Als we toe gaan naar een situatie waarin leerkrachten excelleren op een gebied en dus een meerwaarde vormen voor de organisatie en ze inzetten op dat gebied, dan kunnen we toe naar dat netwerkmodel.

Daarnaast zei hij dat de kennis die we willen overdragen eigenlijk altijd voorradig is en dat we moeten gaan kijken hoe we die kennis gaan overbrengen. Aslander vertelt dat hij in de veronderstelling is dat we veel meer inspirerende mensen nodig hebben die waarde aan kennis kunnen koppelen. Het gaat dus niet zozeer om de kennis zelf. Het gaat om de manier waarop we die verpakken. We hebben dus mensen nodig die op inspirerende manier verhalen vertellen en weten te enthousiasmeren.
juist de eclectische leerkracht. Continue wisselend van aanpak, leerstijl en altijd laten zien dat kennis cool is.
We zijn per slot van rekening kennis werkers. Dus......

We definitely need more heroes.

1 opmerking:

  1. Bij de Weekendschool heb ik al ervaring opgedaan met een nieuw concept. Je hebt daar de coördinator, deze doet eigenlijk alles wat een leerkracht ook doet, minus de inhoudelijke kennisoverdracht. Die komt namelijk van de gastdocenten. Zij brengen uit vakkennis mee de les in.
    Je krijgt zo een enorme vrijheid om samen de juiste lesaanpak te kiezen. Want de coördinator heeft die expertise namelijk wel (past hem alleen zelf niet toe).
    Dit resulteert in een grote variatie aan leervormen: verhalen, interactieve presentaties, vragenlijsten, groepsgesprekken, rollenspelen, mini-werkstukjes maken, foto's filmpjes maken etc.
    Zeer leerzaam en uitdagend voor de kids.

    BeantwoordenVerwijderen