zondag 19 april 2009

Prezi als educatief materiaal

Ik ken de presentatietool van Prezi pas net een aantal weken en ben net als de rest van de wereld enorm enthousiast. Het ziet er gelikt uit en de kracht van de zoom werkt voor zichzelf. Je kunt met deze tool de grootst mogelijke onzin verkopen als je dat wilt.

Daar zit meer in: vanmorgen bedacht ik me in de schemerige fase tussen wakker worden en kindergehuil dat het best eens goed zou zijn om Prezi in te zetten in het onderwijs. Powerpoint wordt al jaren gebuikt als presentatietool maar daar kun je tegenwoordig niet meer mee aankomen.

Althans dat leerde ik de op de Teachmeet tijdens de IPON2009. Mensen die een korte presentatie gaven en dat in Powerpoint gingen doen kregen een luidkeels boegeroep te horen. Ppt is not done anymore. Goed, ik denk dat het stiekem een rebelse manier van verzet is van mensen die een Apple gebruiken.

Geen Powerpoint dus. Prezi is the next big thing. En je moet snel zijn tegenwoordig gezien en nogal wat mensen op de loer liggen om ieder nieuwtje meteen in te passen in het onderwijs. Vandaar dat ik hieraan maar eens lekker mee ga werken.

Prezi in het onderwijs. Hoe kan het dat ik daar niet zo lang op hoefde te broeden. Ik zal het uitleggen. Op mijn school hebben we de verschrikkelijk taalmethode Taalleesland. Gemaakt toen men nog niets wist over Nederlands als 2e taal en vandaar dat een hele bulk scholen nu zitten met een deze ultra talige methode.
Ik ben wel eens tot de conclusie gekomen dat ik het zielig vind voor kinderen in deze tijd om op deze manier Taalonderwijs te krijgen. Maar goed. We hebben deze methode nu eenmaal dus is het motto:
Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker. Dus daarom Prezi inzetten voor taal.

Kids moeten vanaf groep 4 en 5 aan de slag met studerend lezen. Dan nog aanvankelijk maar al snel voortgezet. Knelpunt hierin is het vertalen van een tekst naar een schema zodat je dit later kunt navertelen aan de hand van deze tekening(want zo ziet het er vaak uit in de taalschriften van kinderen). Opdracht in het boek is om na het maken van het schema het verhaal terug te vertellen in je eigen woorden, en dan nog het liefst aan je buurman. 99,1 % van de jongens zien dit als een directe uitnodiging om het schema te laten voor wat het is en liever nog even te praten over de voetbalplannen voor de middag die komen gaat.
Terecht las ik deze week, want jongens willen dat nu eenmaal graag maar worden geremd door de juf die zich volgens de NRC wat jongensachtiger moeten gaan opstellen.

Die teksten die de kinderen moeten lezen stammen uit het jaar 0 en spreken niet tot de verbeelding. Het maken van een schema met potlood en liniaal (moet van mij, puur voor de discipline) is voor deze kinderen te droog, saai en ver van hun bedshow.
Tijd voor nieuwigheid:Prezi als tool voor het maken van schema's.

Je kunt dit als leerkracht op meerdere manieren doen. Voor de instructie aan kinderen. Wat is er gaver om met een groep kinderen over de schema's te vliegen en hier en daar in te zoomen. Het is in ieder geval een trigger.

Maar nog beter: laat ze zelf de schema's maken en animeren. Ze zijn onderdeel van hun eigen leerproces en worden lekker ondergedompeld in de materie. En dat is wat kinderen gewend zijn.
Ze leveren het digitaal in in een digitale inleverbak en je kunt zo zien wie het wel en niet beheerst.
Even kijken naar de organisatievorm die we gebruiken: chips(vert:shit) we hebben maar een computereilandje met 8 computers. We moeten het dus verdelen en indelen. Andere klassen willen ook op het eiland. My god: het is echt tijd voor one laptop per child maar dan ook in Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten